Lite In Shape valmennus päättyi viikko sitten. Omalta osaltanu olisi voinut mennä paremmin, mutta eihän tää projekti tähän 10viikkoon kaadu.
Treenamattomana tuloksia ei juuri tullut, mutta opin ymmärtämään ruokavalion merkityksen omaan vointiini. Jaksan nykyään paremmin ja ja olen onnellisempi kuin koskaan aiemmin!
9kk tauon jälkeen palasin kuntosalille parisen viikkoa sitten. Pikkuhiljaa lihasmuisti alkaa palautua ja jaksan treenata kovemmilla painoilla.
Aloitin maanantaina maltillisilla pluskaloreilla syömisen. Aion jatkaa näin 4viikkoa jonka jälkeen dieettaan 2-3viikkoa.
lauantai 28. maaliskuuta 2015
lauantai 17. tammikuuta 2015
Diagnoosi: Ylirasitustila
Eilinen aamu alkoi kotona huimauskohtauksella ja kun pääsin keskustaan niin tuli toinen huimauskohtaus. Tilasin itselleni ambulanssin paikalliselle ABC:lle, mutta hoitaja totesi että akuuttia ensiavun tarvetta ei ole. Sykkeeni hakkasi aamusta asti miljoonaa ja tuntui, että en saa kunnolla henkeä. 8h kaupungissa aikaa vietettyäni sain saattajan ja ajan työterveyslääkärille joka totesi, että kehoni on ylirasittuneessa tilassa ja määräsi kahden viikon pakkolepoa. Eli eii liikuntaa joka nostaa sykettä. Että heihei treenaaminen sitten. Huono olo jatkui koko eilisen päivän ja tänään aamulla tuntui että happi oikeasti loppuu. En kuitenkaan lähtenyt uudestaan 30km päähän lääkäriin vaan lepäsin tai oikeastaan nukuin aamu 7:stä iltapv 15 saakka ja olo hieman koheni. Syke edelleen heittelee laidasta laitaan ja pyörryttää/oksettaa. Oon onneks saanut edes syötyä ja juonut nestettä reippaasti.
MIKSI NÄIN KÄVI?
Olin reilun viikon flunssassa ja luulin että olin jo parantunut siitä. Vedin menneellä viikolla intervalli tyyppisiä juoksutreenejä ja kotona treenasin kehon omalla painolla/käsipainoilla eikä lepopäiviä välissä oikeastaan ehtinyt olla. Olo ei tuntunut treenatessa yhtään flunssaiselta, mutta sydän rasittui kuitenkin todella paljon.
MIKÄ ON YLIRASITUS?
"Ylikunto tai ylirasitus tarkoittaa sitä, että elimistöä on rasitettu enemmän kuin mistä sillä on mahdollisuudet palautua. Ylikunto heikentää elimistön suorituskykyä. Ylikuntoon joutuneen henkilön fyysisen ja psyykkisen kuorman määrä on kasvanut kovemmaksi, kuin mistä elimistöllä on mahdollista palautua. Ylikuntoa esiintyy akuuttina (palautuminen 1–4 viikkoa) sekä kroonisena (palautuminen kolmesta kuukaudesta jopa vuosiin). Kroonisesta ylikunnosta käytetään paremminkin nimeä ylikuormitustila. Ylikuntoa esiintyy melkeinpä kaikkien urheilulajien harjoittavien keskuudessa, mutta erityisen yleistä se on kestävyyslajeissa. Ylikuntoa esiintyy niin aktiiviliikkujilla kuin ammattiurheilijoiden keskuudessa."
MITKÄ OVAT YLEISIMMÄT YLIRASITUKSEN/YLIKUNNON OIREET?
Ylikunto oireilee yksilöllisesti. Ylikunnon oireet voidaan jakaa fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat mm. suorituskyvyn lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu ja huonontunut vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.
Omat ylirasitukseen viittaavat oireeni olivat lihasarkuus, kohonnut lepoverenpaine, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti, kohonnut lepopulssi ja huimaus.
YLIRASITUKSEN HOITO?
Lepo. Itselleni määrättiin kahden viikon ns "pakkolepo", eli en saa harrastaa sellaista liikuntaa joka nostaa sykettä. Toisilla ylirasituksesta/ylikunnosta palautuminen saattaa viedä useita kuukausia - jopa vuosia.
--
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylikunto
MIKSI NÄIN KÄVI?
Olin reilun viikon flunssassa ja luulin että olin jo parantunut siitä. Vedin menneellä viikolla intervalli tyyppisiä juoksutreenejä ja kotona treenasin kehon omalla painolla/käsipainoilla eikä lepopäiviä välissä oikeastaan ehtinyt olla. Olo ei tuntunut treenatessa yhtään flunssaiselta, mutta sydän rasittui kuitenkin todella paljon.
MIKÄ ON YLIRASITUS?
"Ylikunto tai ylirasitus tarkoittaa sitä, että elimistöä on rasitettu enemmän kuin mistä sillä on mahdollisuudet palautua. Ylikunto heikentää elimistön suorituskykyä. Ylikuntoon joutuneen henkilön fyysisen ja psyykkisen kuorman määrä on kasvanut kovemmaksi, kuin mistä elimistöllä on mahdollista palautua. Ylikuntoa esiintyy akuuttina (palautuminen 1–4 viikkoa) sekä kroonisena (palautuminen kolmesta kuukaudesta jopa vuosiin). Kroonisesta ylikunnosta käytetään paremminkin nimeä ylikuormitustila. Ylikuntoa esiintyy melkeinpä kaikkien urheilulajien harjoittavien keskuudessa, mutta erityisen yleistä se on kestävyyslajeissa. Ylikuntoa esiintyy niin aktiiviliikkujilla kuin ammattiurheilijoiden keskuudessa."
MITKÄ OVAT YLEISIMMÄT YLIRASITUKSEN/YLIKUNNON OIREET?
Ylikunto oireilee yksilöllisesti. Ylikunnon oireet voidaan jakaa fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat mm. suorituskyvyn lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu ja huonontunut vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.
Omat ylirasitukseen viittaavat oireeni olivat lihasarkuus, kohonnut lepoverenpaine, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti, kohonnut lepopulssi ja huimaus.
YLIRASITUKSEN HOITO?
Lepo. Itselleni määrättiin kahden viikon ns "pakkolepo", eli en saa harrastaa sellaista liikuntaa joka nostaa sykettä. Toisilla ylirasituksesta/ylikunnosta palautuminen saattaa viedä useita kuukausia - jopa vuosia.
--
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylikunto
torstai 15. tammikuuta 2015
Gluteeniton ruokavalio ja Lite In Shape
Noudatan gluteenitonta ruokavaliota, itseasiassa ajatus lähti siitä kun aloin laihduttamaan ja vatsani oli todella kipeä ja turvoksissa. Luin monista eri lähteistä, että ihmiset olivat saaneet mahaongelmansa ratkaistua jättämällä kaikki gluteeniviljat pois. Aloitin silloin myös karppauksen, ja sokeria vältellessä luonnollisesti viljatkin jäivät pois. Olen edelleen gluteeniton, vaikka keliakia testejä mulle ei ole tehty. Vehnän olen todennut kaikista pahimmaksi maha-ja terveysongelmien aiheuttajaksi. Lisäksi mulla on päänahassa psoriasis, joka pysyy gluteenittomalla ruokavaliolla kurissa. Ja aknekin on parantunut huomattavasti.
GLUTEENITON RUOKAVALIO JA FITFARM LITE
Liten ruokavalio sisältää paljon maitotuotteita. Ruokavaliossa syödään myös leipää/pastaa/riisiä/perunaa. Gluteenittomalle vaihtoehdoiksi jää riisikakut, kananmunat, riisi ja peruna. Ja hedelmät. Hedelmät helpottaa huomattavasti aterioiden suunnittelussa! Maitotuotteista käytän eniten raejuustoa, sillä vatsalleni se sopii kaikista parhaiten.
Kirjoitan myöhemmin esimerkkipäivän syömisistäni kuvineen, tarkkoja määriä en voi kertoa salassapitovelvollisuuden vuoksi.
GLUTEENITON RUOKAVALIO JA FITFARM LITE
Liten ruokavalio sisältää paljon maitotuotteita. Ruokavaliossa syödään myös leipää/pastaa/riisiä/perunaa. Gluteenittomalle vaihtoehdoiksi jää riisikakut, kananmunat, riisi ja peruna. Ja hedelmät. Hedelmät helpottaa huomattavasti aterioiden suunnittelussa! Maitotuotteista käytän eniten raejuustoa, sillä vatsalleni se sopii kaikista parhaiten.
Kirjoitan myöhemmin esimerkkipäivän syömisistäni kuvineen, tarkkoja määriä en voi kertoa salassapitovelvollisuuden vuoksi.
keskiviikko 14. tammikuuta 2015
Kokemuksia Fitfarmin aiemmista nettivalmennuksista
Olen aiemmin ollut mukana seuraavissa Fitfarmin nettivalmennuksissa: Superdieetti, Bikini Challenge ja Bikini Challenge Extra. Superdieettiin osallistuin keväällä 2014 ja jatkoin suoraan Bikini Challengeen.
Ajattelin tähän koota lyhyesti omat mielipiteeni kyseisistä valmennuksista, jos näistä olisi vaikka hyötyä kyseisiä valmennuksia harkitseville.
SUPERDIEETTI
+ sopii laihduttajille
+ saliohjelma sopii aloittelijalle
+ kotitreenistä saa oikeasti hien pintaan (+ ja ne ihanat jälkipoltot!)
+ ruokavalio on melko vhh eli rasva alkaa palamaan melko nopeasti
- ruokavalio on toisaalta myös tiukka
- saliohjelmaan olisin kaivannut monipuolisuutta
- 6 viikkoa on mielestäni hieman lyhyt aika, paino saattaa pompsahtaa takaisin lähtötilanteeseen
OMAT TULOKSET: Paino tippui 1kg (olin jo silloin selvästi normaalipainoinen), senttejä lähti n. 15-20cm ympäri kroppaa. Koko dieetin ajan oli paljon mielitekoja...syynä ilmeisesti vähärasvaisuus yhdistettynä vhh-tyyppiseen ruokavalioon.
BIKINI CHALLENGE
+ sopii haastetta kaipaaville
+ mahdollistaa kiinteytymisen ja lihaskasvun
+ monipuolinen ja tehokas saliohjelma (sis. 3 erityyppistä saliohjelmaa)
+ monipuolinen ruokavalio (myös lihaton ja maidoton)
+ viikkotreenejä tuli joka viikko 1 lisää ja ne voi suorittaa ulkona ja käytännössä missä vaan
- Bikini Challenge Extra oli mielestäni hieman liian "tylsä", olisin kaivannut siihen jotain erilaista
OMAT TULOKSET: Paino tippui 2kg, lihaskasvua tuli hieman käsiin ja etenkin käsivarret ja jalat kiinteytyi. Mittoja en epähuomiossa muistanut ottaa. Mutta...jouduin omalta osalta jättää salilla käymisen kesken, kun jouduin olkapäävamman takia salikieltoon. BC:ssä oli lisäksi tapaaminen Varalassa Tampereella! Oli mahtavaa tavata muita biksumimmejä!
Ajattelin tähän koota lyhyesti omat mielipiteeni kyseisistä valmennuksista, jos näistä olisi vaikka hyötyä kyseisiä valmennuksia harkitseville.
SUPERDIEETTI
+ sopii laihduttajille
+ saliohjelma sopii aloittelijalle
+ kotitreenistä saa oikeasti hien pintaan (+ ja ne ihanat jälkipoltot!)
+ ruokavalio on melko vhh eli rasva alkaa palamaan melko nopeasti
- ruokavalio on toisaalta myös tiukka
- saliohjelmaan olisin kaivannut monipuolisuutta
- 6 viikkoa on mielestäni hieman lyhyt aika, paino saattaa pompsahtaa takaisin lähtötilanteeseen
OMAT TULOKSET: Paino tippui 1kg (olin jo silloin selvästi normaalipainoinen), senttejä lähti n. 15-20cm ympäri kroppaa. Koko dieetin ajan oli paljon mielitekoja...syynä ilmeisesti vähärasvaisuus yhdistettynä vhh-tyyppiseen ruokavalioon.
BIKINI CHALLENGE
+ sopii haastetta kaipaaville
+ mahdollistaa kiinteytymisen ja lihaskasvun
+ monipuolinen ja tehokas saliohjelma (sis. 3 erityyppistä saliohjelmaa)
+ monipuolinen ruokavalio (myös lihaton ja maidoton)
+ viikkotreenejä tuli joka viikko 1 lisää ja ne voi suorittaa ulkona ja käytännössä missä vaan
- Bikini Challenge Extra oli mielestäni hieman liian "tylsä", olisin kaivannut siihen jotain erilaista
OMAT TULOKSET: Paino tippui 2kg, lihaskasvua tuli hieman käsiin ja etenkin käsivarret ja jalat kiinteytyi. Mittoja en epähuomiossa muistanut ottaa. Mutta...jouduin omalta osalta jättää salilla käymisen kesken, kun jouduin olkapäävamman takia salikieltoon. BC:ssä oli lisäksi tapaaminen Varalassa Tampereella! Oli mahtavaa tavata muita biksumimmejä!
lauantai 10. tammikuuta 2015
Heihei tipaton ja muuta pohdintaa
Katkaisin ketoosin eilen. Syynä huono olo, mutta sain mitä halusin eli "joulupöhön" pois. Turvotus laski ja painokin tipahti samaan missä se oli ennen joulua. Tuli sitä alkoholiakin juotua eli heihei tipaton. Hiilareitakin tuli kiskottua yli 100g.
Maanantaina se sitten alkaa...LITE IN SHAPE. Fitfarmin 10vkoa kestävä nettivalmennus. Treenejä viikossa tulee 4 + aerobiset päälle. Jatkan maanantaina vhh linjalla, mutta aina treenipäivinä nostan hiilareita reilusti ylemmäs jotta treenitehot ei kärsi.
Saa nähdä mitä seuraava 10vko tuo tullessaan. Motivaatio on ainakin korkealla!! :)
Maanantaina se sitten alkaa...LITE IN SHAPE. Fitfarmin 10vkoa kestävä nettivalmennus. Treenejä viikossa tulee 4 + aerobiset päälle. Jatkan maanantaina vhh linjalla, mutta aina treenipäivinä nostan hiilareita reilusti ylemmäs jotta treenitehot ei kärsi.
Saa nähdä mitä seuraava 10vko tuo tullessaan. Motivaatio on ainakin korkealla!! :)
keskiviikko 7. tammikuuta 2015
Ruokapäiväkirjaa
Tänään lähtenyt toinen päivä ketoosilla käyntiin.
Aamupalaksi 100g kermarahkaa (Rainbow hh 3,7g/100g) ja 50g marjoja
Välipalaksi leikkelelautanen eli n. 50g leikkelettä ja 50g juustoa, lisäks kahvi täysmaidolla
Iltaruoka lanttuporkkana mureke, paprikaa, kurkkua, tomaattia
Aamupalaksi 100g kermarahkaa (Rainbow hh 3,7g/100g) ja 50g marjoja
Välipalaksi leikkelelautanen eli n. 50g leikkelettä ja 50g juustoa, lisäks kahvi täysmaidolla
Iltaruoka lanttuporkkana mureke, paprikaa, kurkkua, tomaattia
tiistai 6. tammikuuta 2015
I want NIKE!
Kipeenä tulee aina haettua netistä treenimotivaatioo, tälläkertaa oon katsellut itselleni Sportsdirectistä Niken lenkkareita sillä vanhat lenkkarit (Hummel) alkavat olemaan jo tiensä päässä. Kyseisestä nettikaupasta en ole aiemmin tilannut mitään, mutta lähiaikoina olis tarkotus pistää sinne tilausta kehiin. Haluaisin lenkkarit, joilla voi myös juosta. En nyt näin talvella ole aloittamassa juoksuharrastusta, mutta myöhemmin keväällä kyllä. Olen joskus teininä juossut koiran kanssa siitä puhutaan nimitystä canicross.
Sportsdirectissä muutenkin treenivaatteet ovat ihan huippuhalpoja, kun vertaa Suomen hintoihin! :)
Sportsdirectissä muutenkin treenivaatteet ovat ihan huippuhalpoja, kun vertaa Suomen hintoihin! :)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
