Eilinen aamu alkoi kotona huimauskohtauksella ja kun pääsin keskustaan niin tuli toinen huimauskohtaus. Tilasin itselleni ambulanssin paikalliselle ABC:lle, mutta hoitaja totesi että akuuttia ensiavun tarvetta ei ole. Sykkeeni hakkasi aamusta asti miljoonaa ja tuntui, että en saa kunnolla henkeä. 8h kaupungissa aikaa vietettyäni sain saattajan ja ajan työterveyslääkärille joka totesi, että kehoni on ylirasittuneessa tilassa ja määräsi kahden viikon pakkolepoa. Eli eii liikuntaa joka nostaa sykettä. Että heihei treenaaminen sitten. Huono olo jatkui koko eilisen päivän ja tänään aamulla tuntui että happi oikeasti loppuu. En kuitenkaan lähtenyt uudestaan 30km päähän lääkäriin vaan lepäsin tai oikeastaan nukuin aamu 7:stä iltapv 15 saakka ja olo hieman koheni. Syke edelleen heittelee laidasta laitaan ja pyörryttää/oksettaa. Oon onneks saanut edes syötyä ja juonut nestettä reippaasti.
MIKSI NÄIN KÄVI?
Olin reilun viikon flunssassa ja luulin että olin jo parantunut siitä. Vedin menneellä viikolla intervalli tyyppisiä juoksutreenejä ja kotona treenasin kehon omalla painolla/käsipainoilla eikä lepopäiviä välissä oikeastaan ehtinyt olla. Olo ei tuntunut treenatessa yhtään flunssaiselta, mutta sydän rasittui kuitenkin todella paljon.
MIKÄ ON YLIRASITUS?
"Ylikunto tai ylirasitus tarkoittaa sitä, että elimistöä on rasitettu enemmän kuin mistä sillä on mahdollisuudet palautua. Ylikunto heikentää elimistön suorituskykyä. Ylikuntoon joutuneen henkilön fyysisen ja psyykkisen kuorman määrä on
kasvanut kovemmaksi, kuin mistä elimistöllä on mahdollista palautua.
Ylikuntoa esiintyy akuuttina (palautuminen 1–4 viikkoa) sekä kroonisena
(palautuminen kolmesta kuukaudesta jopa vuosiin). Kroonisesta
ylikunnosta käytetään paremminkin nimeä ylikuormitustila. Ylikuntoa
esiintyy melkeinpä kaikkien urheilulajien harjoittavien keskuudessa, mutta erityisen yleistä se on kestävyyslajeissa. Ylikuntoa esiintyy niin aktiiviliikkujilla kuin ammattiurheilijoiden keskuudessa."
MITKÄ OVAT YLEISIMMÄT YLIRASITUKSEN/YLIKUNNON OIREET?
Ylikunto oireilee yksilöllisesti. Ylikunnon oireet voidaan jakaa
fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat mm. suorituskyvyn
lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu ja huonontunut vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.
Omat ylirasitukseen viittaavat oireeni olivat lihasarkuus, kohonnut lepoverenpaine, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti, kohonnut lepopulssi ja huimaus.
YLIRASITUKSEN HOITO?
Lepo. Itselleni määrättiin kahden viikon ns "pakkolepo", eli en saa harrastaa sellaista liikuntaa joka nostaa sykettä. Toisilla ylirasituksesta/ylikunnosta palautuminen saattaa viedä useita kuukausia - jopa vuosia.
--
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylikunto
Jos minut määrättäisiin pakkolepoon, keskittyisin varmaankin kehonhuoltoon? Kaksi viikkoa on onneksi pian ohitse :)
VastaaPoista